donderdag 7 april 2016

Gesprek oefenen met fictieve opdrachtgever

De volgende opdracht van dit vak was het oefenen van een gesprek met een fictieve opdrachtgever. Wij, Marlies, Marjolein en ik moesten een gesprek voeren met Jan Tjeerd Groenewoud over een nieuw evaluatieprogramma voor de faculteit. De opdracht die we van tevoren kregen om ons te verdiepen in het onderwerp, was een beetje onduidelijk. Er werden twee problemen aangekaart, die we in onze voorbereiding hadden meegenomen. Tijdens het gesprek werd echter duidelijk dat het voornamelijk om één van de problemen ging, die we het lastigst vonden om mee aan de slag te gaan (een nieuw softwareprogramma).

We hebben aan het eind van het gesprek een afspraak gemaakt dat we het gesprek zo snel mogelijk zouden uitwerken en versturen via de mail. Vervolgens hebben we gevraagd of hij er voor woensdag op deze mail wilde reageren met feedback. Een verslag van het gesprek kun je hier vinden.

Zie hieronder de reactie van Jan Tjeerd Groenewoud:

"Het verslag is een goede weergave van het gesprek denk ik. Ik heb er één opmerking over en daarna nog wat tips voor latere gesprekken.
in de situatieschets van het verslag staat onderstaande zin:
"Als wij een programma kunnen ontwikkelen zou dat heel fijn zijn. Een lijst van prioriteiten waar de nieuwe software aan moet voldoen is ook prima."
Volgens mij heb ik beide bewerkingen niet gedaan. Zelf software ontwkkeling is niet de eerste keuze. Iets verderop in het verslag staat dat ook expliciet vermeld.
Volgens mij is ook het laatste deel van de bewering niet zo zo gedaan. Volgens mij heb ik gezegd dat ik blij ben met een lijst van mogelijke softwarepakketen waaruit we een geschikte kandidaad kunnen halen om een pilot mee te doen.

Voor toekomstige verslagen van gesprekken met 'echt' opdrachtgevers heb ik nog wel wat tips.
1) Maak alle afspraken zeer concreet. Zo nauwkeurig benoemen wat de opdracht is, mogelijke deadlines expliciet maken; formulereningen als:  "voor de zomer" of "na de zomer" zijn nogal vaag. "Voor 1 juli" is veel concreter.
2) Toets nog tijdens het gesprek de gemaakte afspraken door ze van papier voor te lezen. dat voorkomt een hoop misverstanden in het traject daarna.

Tot zover.

Succes met de rest van jullie opdracht.
Met vriendelijke groet,
Jan Tjeerd Groenewoud"

1 opmerking:

  1. Hoi Joyce, Marlies en Marjolein,

    Het verslag bij het gesprek met de fictieve opdrachtgever ziet er netjes uit. Daarnaast hebben jullie ook feedbackpunten van de opdrachtgever gekregen. Hoe ging het opstellen van zo’n verslag voor een opdrachtgever? Hebben jullie nog met bepaalde dingen (vorm, schrijfstijl, overtuigingsmiddelen) rekening gehouden? En hebben jullie na deze verslaglegging voldoende duidelijkheid gekregen hoe je te werk zou gaan in het project?

    Groet,
    Annelotte

    BeantwoordenVerwijderen