woensdag 10 februari 2016

Opdracht 1; Powervideo maken

De eerste opdracht voor het vak Ontwerpen voor WEC is het maken van een powervideo over een van de volgende twee onderwerpen:
-  Een video maken met uitleg over de opstellingen in de Bernoulliborg (wat je er mee kunt doen en hoe het gerelateerd is aan onderzoek)
- Een video maken aan de hand van een opstelling en daarmee een wervingsvideo maken om studiekiezers ervan te overtuigen om een opleiding binnen onze faculteit te kiezen.

Na lang aarzelen en twijfelen over welk onderwerp ik wilde doen en wat ik dan wilde filmen, heb ik uiteindelijk voor het wervingsfilmpje gekozen.
Het filmpje heb ik gemaakt door stukjes te filmen (over de opstellingen en mijzelf) en door middel van een powerpoint presentatie. Met behulp van het programma screencast-o-matic.com kun je een soort filmpje maken van je scherm (een soort "Print Screen", maar dan in een filmpje). Door met dat programma de filmpjes en de powerpoint presentatie op te nemen, ben ik tot het uiteindelijke filmpje gekomen. Met Windows Movie Maker heb ik er nog een muziekje onder gezet om het aantrekkelijker te maken.
Het meest lastige bij het maken van dit filmpje vond ik om überhaupt eerst een leuk en origineel onderwerp te bedenken binnen de twee keuze onderwerpen. Daarbij was ook het opnemen met het programma nog even een klusje, omdat het zeker niet in 1x goed was opgenomen (qua geluid etc.).

Uiteindelijk ben ik wel tevreden met het eindresultaat! De kwaliteit is na het uploaden op mijn blog enorm achteruit gegaan, maar ik ben benieuwd wat jullie er verder van vinden.




7 opmerkingen:

  1. Beste Joyce,

    Je hebt gekozen om een wervingsvideo voor de opleiding Biologie te maken en dat is zeker gelukt, vind ik. Het is een korte en krachtige video geworden met een duidelijk doel; studiekiezers werven. De opstellingen heb je gebruikt om de verschillende aspecten van de Biologie aan te duiden en ze maken mij als kijker wel nieuwsgierig. Bij de opstelling over celprocessen is niet heel duidelijk wat je kan ziet, dat is jammer. Je hebt een hele heldere stem in de video en je praat heel enthousiast. Je intonatie pakt heel goed uit. Er is een goede timing, ook van de muziek. Dat zie je bijvoorbeeld bij de overgang van DNA ontrafelen naar het Riborad. Bij de opstelling van de Bioglobe gebruik je de term ‘oppervlakkig’, dat is misschien een wat vreemde term. Ik snap wat je bedoelt, maar het kan ook anders worden opgevat.

    De informatie op het eind is wel wat veel om te lezen. Goed dat je nog een keer de website noemt. De kwaliteit van de video is, zoals je zelf al aangeeft, achteruit gegaan door het uploaden op je blog. Je kan ook een link naar de video opnemen, waar je de video met betere kwaliteit kunt bekijken.

    Het is duidelijk hoe je de video hebt gemaakt. Wat heeft je uiteindelijk doen besluiten om te gaan voor een wervingsvideo? Wat ging er goed en waarom ben je tevreden met het eindresultaat? Goed om aan te geven dat je benieuwd bent naar wat anderen ervan vinden. Je kan de volgende keer ook gericht feedback vragen over een bepaald aspect, zoals vormgeving. Leuk trouwens om een RUG trui aan te trekken, een klein detail, maar één dat ervoor zorgt dat je weet dat het om een promofilm gaat.

    Vriendelijke groet,
    Annelotte

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Annelotte,

      Bedankt voor je feedback! Over het woord "oppervlakkig" heb ik inderdaad ook al even getwijfeld of ik het zou gebruiken of niet, maar ik kon geen beter woord verzinnen. Ik ben wel met je eens dat het wellicht iets anders kan overkomen dan dat ik wil.
      Bedankt voor de tip over een link naar het filmpje. Ik was zelf erg verbaasd dat de kwaliteit ineens veel minder werd en had ook geen idee hoe ik dat zou kunnen oplossen. Maar hier kan ik zeker in de toekomst rekening mee gaan houden.
      Ik heb voor een wervingsvideo gekozen, omdat ik het een uitdaging vond om mensen te enthousiasmeren voor iets.
      Ik ben uiteindelijk tevreden met het eindresultaat, omdat dit de eerste keer is dat ik een filmpje heb gemaakt en zelf heb gemonteerd. Ook vind ik dat ik redelijk enthousiast over kom, wat een uitdaging voor mij was. Ook vind ik dat de combinatie met de muziek erg goed heeft uitgepakt, waardoor het toch een goed effect heeft. Daarom ben ik er wel tevreden over voor een eerste filmpje.

      Vriendelijke groet,
      Joyce

      Verwijderen
    2. Hoi Joyce,

      Duidelijke toelichting! Dit kan je ook gebruiken voor je reflectieverslag en daar verder op door reflecteren of leerpunten uithalen.

      Groet,
      Annelotte

      Verwijderen
  2. Hallo Joyce

    Jouw powervideo is kort maar krachtig, het is heel duidelijk wat het doel is van het filmpje. Doordat je de leerlingen direct aanspreekt met vragen zoals vind jij het leuk om… voelt het heel persoonlijk en dit past ook goed bij het doel.

    Je begint het filmpje met een duidelijke vraag, dit is een leuk idee omdat het leerlingen aan het denken zal zetten. Wel had ik misschien een muziekje onder het eerste deel gezet om nog iets meer de aandacht te trekken.

    Je gebruikt verschillende opstellingen van science linx zonder deze uit te hoeven leggen. Had ik zelf helemaal niet bedacht dat dat ook zo kon. Maar uitleg hierover blijkt ook absoluut niet nodig wanneer je studenten wilt werven.
    Je maakt dus zonder het uit te leggen heel goed gebruik van de verschillende opstellingen. Je laat hierbij zien dat ze staan voor verschillende richtingen binnen de biologie. Wel vind ik de opstelling van de cel wat onduidelijk, daar blijft het beeld best lang op staan omdat je daar aan moet draaien en dan vertelt het de processen binnen de cel. In het echt vond ik deze opstelling ook moeilijk te zien, dus ik had denk ik dan gekozen voor een andere opstelling.
    Daarna ga je over naar de garnalen, het viel mij meteen op dat het woord oppervlakkig hier misschien niet de beste term was. Ik snapte wat je bedoelde, het is ook heel iets anders dan het onderzoek binnen de cel of DNA onderzoek, maar denk dat dit woord voor sommigen beledigend over kan komen.

    In het 1e deel bespreek je de mogelijkheden van de biologie, en in het 2e deel van het filmpje ga je meer in op de bachelor biologie. Hier vertel je duidelijk wat de vaardigheden zijn die je gaat leren en deze informatie wordt ook goed ondersteund door de plaatjes die je gebruikt hebt. Dat vind ik slim gedaan, dit geeft een goed algeheel beeld van het vakgebied en de studie zelf.

    Het is wel een beetje zonde dat het geluid heel anders is wanneer je staat te praten, in vergelijking met de rest van het filmpje. Maar dit zal liggen aan de apparatuur die we tot onze beschikking hadden voor het maken van het filmpje.

    Aan het eind van je verhaal merkte ik de muziek eigenlijk pas op. Daarna heb ik er op gelet en vond dit super goed gedaan. Het was zo niet stil wanneer je even niks zei, maar het was dus zeker niet storend wanneer je praatte.

    Succes met de volgende opdrachten!
    Groetjes Romy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Romy,

      Bedankt voor je feedback! Ik had zelf inderdaad ook al nagedacht of ik niet ook met een muziekje moest beginnen, want dan zou het inderdaad meer aandacht kunnen trekken. Helaas kon ik zo snel niet een goed muziekje bedenken, en gezien het tijdslimiet heb ik het daarom maar niet gedaan. Maar het is zeker een puntje wat ik zal meenemen voor een mogelijk volgende video.
      Ik heb er inderdaad niet voor gekozen om de opstellingen uit te leggen, want ik vond zelf dat als je leerlingen wilt trekken, je het beste kort en krachtig moet zijn, omdat je anders al snel hun aandacht kwijt bent.
      De opstelling met de cel is inderdaad in deze kwaliteit film slecht te zien, maar in het origineel valt het nog mee. Maar dat is zeker een puntje wat ik mee kan nemen voor een volgend filmpje; zorgen dat alles duidelijk over komt.
      Ik wilde inderdaad een goed algemeen beeld vormen over biologie. Veel mensen denken vaak snel aan alleen dieren observeren en als je al vertelt dat het meer dan dat is, dan weten ze niet zo goed wat wel. Daarom heb ik er voor gekozen om te proberen alle richtingen van de studie kort te belichten.
      Dat geluid is inderdaad jammer. Als het filmpje op een andere manier gemonteerd kon worden of op een andere manier gefilmd was, dan was het wellicht beter geweest.

      Bedankt! Ik heb de muziek inderdaad vooral gekozen omdat ik wist dat een aantal shots iets langer in beeld zouden komen en ik daar weinig tekst bij had. Om dan die stiltes op te vullen, wilde ik er muziek onder hebben. Omdat ik het lastig vond om de muziek in en uit te laten vloeien wanneer ik ging praten, heb ik maar voor gezorgd dat de muziek de hele tijd op zo'n niveau staat dat ik er makkelijk overheen kon praten, zodat je mij nog duidelijk zou horen.

      Nogmaals bedankt voor je feedback en jij ook succes met je opdrachten!

      Groetjes Joyce

      Verwijderen
  3. Hoi Joyce,

    Je hebt een korte, maar wel heel duidelijke video gemaakt. Je doelgroep is meteen duidelijk en ik denk dat het best gaat lukken om met deze video studenten voor biologie te werven. Het werkt goed om met een vraag te komen. Dan trek je meteen de aandacht van de kijker. Ook de muziek heeft een positief effect op het filmpje!

    Leuk dat je meerdere opstellingen hebt gebruikt. Zoals Romy ook al zei is het knap dat je zonder al te veel uitleg over de opstelling te geven toch de kijker interesseert. Wel jammer dat het filmpje over de cel wat langer duurt dan je tekst.

    Een wat meer technisch puntje is het geluid, maar dat zei je zelf ook al. Het is jammer dat het verschil met het stukje waarin we jou zien en de stukjes met plaatjes zo verschillen qua geluid, maar volgens mij kun je daar ook weinig aan doen, omdat je verder van de webcam af staat.

    Verder jammer van de kwaliteit na het uploaden, maar ik zou ook niet weten wat je daaraan kunt doen.

    Al met al een goed filmpje waarin duidelijk naar voren komt wat je wilt bereiken. De onderdelen van je filmpje vullen elkaar goed aan en vormen een mooi geheel.

    Groetjes,
    Masja

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Masja,

      Bedankt voor je feedback! De technische puntjes zijn inderdaad een aandachtsgebied voor mij. Dit is de eerste keer dat ik een filmpje heb gemaakt en mijn skills op dat gebied zijn dus ook nog zeker niet optimaal. Dus dat is zeker nog iets waar ik aan kan blijven werken.

      Groetjes Joyce

      Verwijderen