donderdag 25 februari 2016

Hoe sociaal is social media?

Update van vandaag: 10 keer op Facebook gekeken, 6 keer op Twitter gezeten, 18 verhalen bekeken op Snapchat, 19 nieuwe foto’s bekeken op Instagram. Social media. Je kunt er tegenwoordig niet meer om heen. Voor de nieuw afgestudeerden van tegenwoordig wordt zelfs al verwacht dat ze een online portfolio en een LinkedIn profiel hebben voor een sollicitatie. Verveling tijdens de commercial break op tv? Even je tijdlijn op Facebook checken. Een saai college? Even andermans verhalen bekijken via snapchat.

Een herkenbaar straatbeeld van tegenwoordig; jongeren in een groep druk bezig met hun smartphone (flickr.com)

"Everything is impersonal and you lose personal relationships with friends and family" Spacemonkey 773 

Negatieve kanten social media

Het gebrek aan real life contacten wordt vaak als reden genoemd door tegenstanders van social media. Op het internet kun je zelfs zien hoe het gaat met de kat van de buurvrouw van de tante van de buurman van je vriendin’s broer. Dit zou als gevolg hebben dat mensen geen emotionele connecties meer voelen met anderen (waarom zou je nog met iemand afspreken om bij te kletsen wanneer diegene’s doen en laten ook op internet staan?) en dat ze (mede) hierdoor makkelijker vrijuit kunnen spreken via het internet en dit ook maar al te vaak doen. Dit heeft als gevolg dat er fenomenen als cyberbullying en “fear of missing out” (FOMO) ontstaan. 

Het kan zelfs zo ver gaan dat een persoon angststoornissen, depressie of zelfs verslaving  teweeg kan brengen. Om maar even wat cijfers te noemen: 1 op de 6 jongeren zegt een social media verslaving te hebben en 29% van de meisjes geeft aan last te hebben van het FOMO fenomeen. 

Een herkenbaar plaatje voor veel studenten met een (lichtelijke) social media verslaving (socialnetworkingaddicition.weebly.com)
Vooral deze laatste reden stijgt in populariteit als excuus om actief deel te nemen in social media. Op social media post iedereen wat voor hippe feestjes ze nu weer heen gaan, of naar welke exotische oorden ze gaan backpacken of welke coole activiteiten/hobby’s ze nu weer uit voeren. Om dus ook hip en populair te worden, krijgen sommige mensen de drang om dit ook te moeten doen, of op zijn minst op de hoogte zijn van al deze trends. Want je zult maar op een hip feestje zijn en niet weten dat ziplinen in Thailand helemaal in is. 
Loesje.nl

Is social media dan echt zo slecht?

Met deze gegevens lijkt het sociale medium toch eigenlijk niet zo sociaal meer. Maar natuurlijk zijn er ook wel wat positieve aspecten. Behalve het posten van je bezigheden, kan social media ook gebruikt worden door bedrijven om reclame te maken; nieuwtjes zijn immers in één klik wereldwijd verspreid. Dit geldt natuurlijk ook voor educatieve doeleinden. Het delen van bijvoorbeeld wetenschappelijke nieuwtjes of bijzondere fenomenen in de wereld, kunnen heel makkelijk en snel verspreid worden en door veel mensen gelezen worden. 

En juist die snelle verspreiding is een enorme stap in communicatie. Waar we vroeger nog meer dan 20 uur over deden om telegrammen te versturen via paard en wagen, kunnen we nu hele brieven in een paar seconden versturen via de e-mail.
Ook biedt social media een nieuw platform om nieuw talent te ontdekken in wat voor manieren dan ook. Denk bijvoorbeeld aan Justin Bieber en Esmée Dentes die hun bekendheid kregen door Youtube. Ook schijnt het je zelfvertrouwen te boosten wanneer je weer een like krijgt op je foto, het helpt je jezelf te ontdekken door je profiel eigen te maken en het kan op die manier ook helpen tegen depressie, omdat je jezelf beter kunt uitenDit lijkt dan weer tegenstrijdig, want depressie werd eerder al als een gevolg genoemd door social media. De depressie die hierdoor kan worden opgelost, heeft een andere onderliggende oorzaak dan social media.



Social media geeft je zelfvertrouwen een boost! Flickr.com

Social or not social? That is still the question. 

Het komt er, zoals de bij de meeste verslavende dingen, op neer dat het vooral draait om balans. Het is en blijft natuurlijk je eigen keuze, maar zo lang je het doet met mate en het je leven niet laat overheersen, zie ik er geen enkel probleem in.

“Social Media Is Being Misused Making It A Waste Of Time” a_purple_dolphin 

Ik zie mezelf niet als een social media addict; mijn telefoon staat de hele dag op stil, zodat ik me niet laat afleiden door binnenkomende berichtjes en heb ik zelf in de hand wanneer ik die berichten lees. Wel bekijk ik elke dag de nieuwtjes op Facebook en Instagram om op de hoogte te zijn van wat mijn vrienden en familie allemaal doen (gevalletje milde FOMO?). Een week zonder internet op vakantie daarentegen, was wel even afkicken! Maar tegelijkertijd ook wel lekker rustig.

Sinds ik op kamers woon, zie ik mijn familie niet meer zo vaak als voorheen. Om toch nog te weten wat hun allemaal bezig houdt, is het fijn om ze te kunnen volgen via social media. Daarbij vind ik het ook erg leuk om te zien hoe drie schattige dwergvarkentjes met elkaar in een mandje liggen te slapen, wat voor leuke kapsels en outfits ik kan dragen, wat voor rare fratsen katten nu weer hebben uitgevreten en wat voor eng en exotisch beest Freek Vonk nou weer heeft gezien! Dat zijn toch een paar leuke en positieve aspecten van social media die ik waardeer van social media en waardoor ik social media ben gaan gebruiken. Dit neemt niet weg dat we nog eens in de paar maand een vrouwenavond hebben met de familie om dan alsnog lekker bij te kletsen, eten en te lachen met elkaar, want geef toe; samen lachen is een stuk minder leuk met een beeldscherm ertussen.

High Tea met mijn lieve familie! <3



4 opmerkingen:

  1. Hoi Joyce,

    Wat leuk dat je schrijft over de (a)sociale kant van Social Media. Waarom heb je voor dit onderwerp gekozen? Valt het je zelf ook op dat mensen steeds minder persoonlijke interacties aangaan of ben je er al aan gewend?
    Ik vind dat je een leuke titel hebt bedacht. Het geeft goed aan waar je stuk over gaat en wat ik kan verwachten. Ook maakt het me nieuwsgierig, waardoor ik graag de rest wil lezen. Eventueel zou je dit kunnen uitbreiden door echt een stelling te gebruiken (Social Media is asociaal bijvoorbeeld), om iets te provoceren en anderen aan te zetten tot lezen en reageren.
    De tekst is voor mij erg duidelijk en ik vind het leuk dat je je eigen ervaring er in hebt verwerkt. Ik had wel graag iets meer onderzoeksfeiten gezien of eventueel een grafiek o.i.d.
    Ten slotte is er een klein stukje van je tekst niet gelijk uitgelijnd met de rest :p

    Heb je verder nog nagedacht over hoe ervoor gezorgd kan worden dat Social Media op zo'n manier gebruikt wordt dat het wél de voordelen en minder nadelen met zich meebrengt?

    Ik ben benieuwd naar je reactie!

    Lise

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lise,

      Bedankt voor je feedback! Ik heb voor dit onderwerp gekozen, omdat de meeste onderwerpen uit de lijst mij niet zo heel erg aanspraken. Er was één onderwerp wat iets met social media te maken had (onder het filosofische kwestie-stuk) en toen bedacht ik dit onderwerp, omdat er tegenwoordig nog best wat discussie rond dit onderwerp bestaat. Ik heb geprobeerd om die discussie een beetje in kaart te brengen.
      Wat een leuke vraag! Ik zie het zeker wel om mij heen, vooral als ik naar de "iets jongere" generatie kijk. Mijn neefjes en nichtjes zijn echt veel bezig met social media, terwijl ik op die leeftijd daar nog niet zo mee bezig was (oké, oké, toen was social media ook überhaupt nog niet zo'n hype), maar ook nu ben ik er veel minder mee bezig dan mijn nichtjes. Die posten echt om de paar uur iets op snapchat of instagram of reageren daar op foto's in een soort communities. Dan valt me op hoe erg onze wereldjes met elkaar verschillen. Ook als zij op visite zijn, dan zijn ze nog vaak met hun telefoon bezig, wat ik op zich wel vervelend vind. Ik probeer bij anderen mijn telefoon altijd zo veel mogelijk te vermijden, omdat ik het fijn vind om "quality time" te hebben met de mensen met wie ik dan ben, zonder afgeleid te worden door anderen op mijn telefoon. Dus ik zie het wel en ben er ook wel aan gewend, maar vind het soms wel storend.
      Ik vind het zelf altijd fijn om te lezen als iets lekker luchtig is en persoonlijk, dus daar heb ik me op gericht. Daardoor is inderdaad het uitnodigen/provoceren om een discussie op gang te brengen weg gevallen. Het is zeker een leuk idee om dat er bij te doen, want het is een onderwerp dat duidelijk meerdere kanten kent en je dus ook makkelijk een leuke discussie over kunt voeren.

      Oei, goed dat je dat zegt! Ik dacht dat ik alles goed had uitgelijnd, maar nu je het zegt, zie ik het ook!

      Ik heb er nog niet zo overnagedacht hoe je dat zou kunnen aanpassen. Ik denk dat dat ook bijna niet kan. Er zullen altijd mensen zijn die je toch geen regels kunt opleggen en zich te laten inhouden. Wat op zich nog wel een voorbeeld is van dat social media enigszins bezig houdt om de nadelen te verminderen, is Facebook. Er was een tijdje een discussie en een petitie dat veel mensen graag een "dislike/vind-ik-niet-leuk" knop wilden. Ik kon me daar in het begin wel wat in vinden, want er zijn wel eens posts over dat iemand is overleden of wat dan ook, en dan is het zeker ongepast om te klikken op "like/vind-ik-leuk". Maar een groot tegenargument, waardoor ik ook van mening ben veranderd, is dat mensen bang waren dat de "dislike/vind-ik-niet-leuk" knop ook zou werden gebruikt om de foto's van mensen af te kraken en daardoor juist mensen zou kwetsen. Volgens mij is het ook door die reden niet door gegaan. Dat vind ik best een goede stap van facebook, want je kunt wel zeggen dat mensen het niet met die reden moeten gebruiken, maar dat heb je zeker niet in de hand. Daarom denk ik dat je er bijna geen manier is om dit goed aan te pakken. Hoe denk jij daar zelf over?

      Groetjes Joyce

      Verwijderen
  2. Hoi Joyce,

    Wat een vermakelijke blogpost heb je geschreven over een serieus onderwerp, zoals blijkt uit de aangegeven nadelige gevolgen van het gebruik van social media. De tekst leest heel vlot door, vind ik, en het is een compleet geheel geworden door de positieve en negatieve effecten te benoemen. Het is ook een persoonlijke blogpost geworden, want je geeft duidelijk een eigen mening en je deelt je eigen ervaringen met social media.

    Ik heb misschien toch ook wel een milde vorm van FOMO. Ik geef niet veel om social media, hoewel ik wel een Facebookaccount heb, waar ik eigenlijk niets mee doe. Het account verwijderen doe ik ook weer niet, want ik vind het toch ook wel interessant om te zien en te lezen wat anderen bezighoudt. Beetje dubbel dus. Daarnaast is het toch ook ergens wel zonde van de tijd, al die tijd die je ongemerkt op social media doorbrengt. Wat vind je eigenlijk van het gebruik van social media in de klas of in een science museum? Heb je nog voorbeelden kunnen vinden van educatieve doeleinden waarvoor social media gebruikt wordt? Hoe kijk je aan tegen het gebruik van social media voor wetenschapscommunicatie?

    Feedback blogpost
    De blogpost ziet er verzorgt uit. De tekst bevat een duidelijke opbouw. Op mijn beeldscherm is het plaatje van Facebook niet helemaal scherp. Een volgende keer kan je de resolutie van afbeeldingen van te voren checken, bijvoorbeeld. Verder, in het kader van je professioneel presenteren: let op je spelling. Ik kwam nog wat taalfoutjes tegen. Je zou er ook nog voor kunnen kiezen om aan het eind van de post mensen expliciet uit te nodigen om hun mening over het onderwerp te geven, daarmee kan je deze interessante discussie verder op gang brengen.

    Groet,
    Annelotte

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Annelotte,

      Bedankt voor je leuke feedback! Ik heb geprobeerd het luchtig en persoonlijk te houden, omdat ik dat zelf altijd fijn vind om te lezen.
      Wat fijn dat ik niet de enige ben met een milde vorm van FOMO, haha! Juist die dubbele kant van social media wilde ik ook proberen te laten zien.
      Ik vind dat social media prima gebruikt KAN worden in de klas of in een science center, maar ik vrees dat het vaak een verkeerde kant op kan gaan. Bij een science center valt het misschien nog mee, omdat je daar (meestal) toch in je vrije tijd bent, dus mocht dat anders uitpakken (dat je toch met iets anders bezig gaat op social media in een science center) dan is het nog niet zo'n probleem (het is wel jammer voor de exhibit). In de klas zou je in principe ook best social media kunnen gebruiken. Zoals we het bij dit vak gebruiken, is het prima. Een nadeel is wel dat er op middelbare scholen misschien wel misbruik van gemaakt kan worden. De school kan dingen van leerlingen zien, die ze niet willen zien (waardoor ze misschien bevooroordeeld worden t.o.v. de leerlingen) of juist andersom (wanneer leerlingen contact hebben met leerkrachten).
      Verspreiding van (wetenschappelijke) nieuwtjes o.i.d. worden natuurlijk super snel verspreid via social media, waardoor mensen meer kunnen leren en meer op de hoogte zijn van bepaalde ontwikkelingen. Dat is ook zeker wel een positieve kant van social media.

      Ik moet inderdaad beter gaan letten op details als resoluties van plaatjes of taalfouten. Meestal ben ik blij dat ik een leuk plaatje heb kunnen vinden en dan vergeet ik te checken of het wel duidelijk is. Ook ben ik niet zo goed in taal en lees ik heel snel over taalfoutjes heen, dus dat is ook zeker een puntje waar ik rekening mee moet gaan houden als ik iets publiceer. Ik probeer meestal mijn werk wel door iemand anders te laten lezen voor ik het inlever, maar ben er dit keer niet aan toe gekomen.

      Dat laatste is inderdaad wel een goed punt! Ik heb nu niet echt er aan gedacht om mensen uit te nodigen om een discussie te starten, terwijl het wel een onderwerp is waar dat goed bij kan. Zeker iets wat ik zal proberen te onthouden voor de volgende keer.

      Groet,
      Joyce

      Verwijderen