woensdag 17 februari 2016

Opdracht 3; Poster maken

De derde opdracht voor het vak was het maken van een poster. Deze opdracht heb ik samen met Masja Bronts uitgevoerd. De programma's van Adobe werden voor deze opdracht aangeraden, maar de acties die wij wilden verrichten voor het maken van de poster, waren ook te doen in andere (voor ons makkelijkere) programma's als Powerpoint en Inkscape.

Er zijn een aantal overwegingen gemaakt voor het ontwerpen van onze poster. Allereerst moesten we nadenken over een thema. We hadden keuze uit “Onderweg naar morgen” en “atheneum 5 leerlingen enthousiast maken voor beta studies”. We hebben gekozen voor het laatste thema, omdat dat in eerste instantie het beste aansloot bij de schets van Joyce.
De schets van Joyce had de studie Biologie gepromoot, en had daarin meerdere opstellingen gebruikt. Het leek ons leuk om de verschillende takken van biologie en de daarbijhorende opstellingen te laten zien op een poster. Na een aantal schetsen, kwamen we tot de conclusie dat het te druk werd. Onze slogan werd te lang, en daar moesten we een kortere variant voor verzinnen.
Daarbij dachten we dat het beter was om niet alleen Biologie te promoten, maar alle bèta studies. Om dat pakkend te maken, hebben we voor het bèta symbool gekozen, kort maar krachtig! Daarom hebben we voor de slogan “Make your future β” gekozen. Dit kan dubbel gelezen worden als bèta en als “better”.
Dit had als gevolg dat we de opstellingen helemaal uit het oog waren verloren. Om hier wat aan te doen, leek het ons leuk om één van de opstellingen als achtergrond voor de poster te gebruiken. Toen kwamen we uit bij de opstelling waarover Masja een powervideo had gemaakt, de caleidoscoop. De beelden van de caleidoscoop opstelling konden we hiervoor mooi gebruiken. We hebben hier een aantal foto’s van gemaakt en we hebben ook een aantal afbeeldingen van internet gebruikt. Omdat het bij de caleidoscoop draait om symmetrie, hebben we gekozen voor een centrale compositie.
Toen hebben we verder nagedacht over de indeling van de poster. We kwamen op het idee van een lampje met daarin het bèta symbool met daarboven de woorden “Make your future”. Op deze manier zou het bèta symbool goed de aandacht trekken. Het lampje was gekozen om uit te beelden dat een bèta studie een goed idee is.
Toen hadden we afgesproken dat Masja zich zou richten op de achtergrond en Joyce op het lampje met tekst (verhouding). Daaruit volgden een aantal leuke ideeën: 

]
                      
Toen we weer samen kwamen om een uiteindelijk resultaat te maken, hadden alle schetsen wel een element wat ons beviel. Toen we echter nog wat aan het spelen waren met de letters, kwamen we tegen dat we woorden in een cirkel konden laten lopen. In die cirkel konden we dan alle bèta studies van onze faculteit opsommen. We hebben geprobeerd dit om het lampje te zetten, maar dit werd te druk. Dus: exit lampje. Nu is er toch wat meer inhoud, maar hebben we nog wel het in het oog springende bèta symbool:
            
We hebben gekozen om de gele “gloed” van het lampje te laten staan, waardoor de tekst beter naar voren kwam; anders viel het weg tegen de achtergrond. We hebben gekozen voor de kleur geel, omdat dat samen met de achtergrondkleuren een warm geheel vormde. Zoals je in het rechter plaatje hierboven ziet, is dat een veel koeler beeld dan de linker twee. Het verschil tussen te linker twee plaatjes zit in de typografie: onderkast/kapitaal. We vonden het mooier om de studies met kapitaal weer te geven, want daardoor liep de woordencirkel beter door. De studies vallen nu iets minder op, maar daardoor trek je juist de aandacht naar de andere elementen van de poster. Omdat het bèta symbool geen schreef heeft, hebben we gekozen om de rest van de letters daar op aan te passen. Dat zie je hieronder in ons eindresultaat:


Om de poster niet al te statisch te laten worden, hebben we gekozen voor een dynamische vormgeving van de titel. Het staat een beetje in een boogje, zodat het beter aansluit bij de cirkel. We hebben voor de witte kleur gekozen, omdat zwart aan de rechterkant weg viel bij de achtergrond. Andere kleuren werden al snel te druk op onze achtergrond. Wit is duidelijk en rustig.

We hebben ons allebei aan de tijdlimiet gehouden van 8,5 uur die er voor stond. Het werken met een tijdlimiet is ons goed bevallen. We hebben na het college (van ongeveer 2,5 uur) zelfstandig 2 uur thuis gewerkt en vervolgens nog 2 uur samen. Dan blijft er nog 1,5 uur over voor reflectie. 

Ik ben erg benieuwd wat jullie er van vinden! 

6 opmerkingen:

  1. Hoi Joyce en Masja.
    Een heel leuk idee om die caleidoscoop op de achtergrond te gebruiken, valt niet meteen op wat het is, maar trekt wel de aandacht!
    Jammer dat jullie de 'lamp' niet meer gebruikt hebben in combinatie met de gele cirkel, het 'idee' idee erachter vind ik erg leuk en passen bij een beta opleiding. (zoals jullie laatste schets met lamp spreekt de poster mij het meest aan denk ik)
    De vormgeving van de titel past perfect bij de ronde vorm achter het beta teken.
    Leuk bedacht om de verschillende opleidingen te laten terugkomen. ik vind het mooi gedaan, want op deze manier vallen ze pas 'later' op, maar ze zijn er wel. een soort van verstopte informatie ofzo.
    De website staat er zo een beetje verloren bij, misschien hadden jullie er een vraag boven kunnen zetten als: lijkt dat je wat? kijk op: of zo iets.
    Een mooi ontwerp waar je een aantal keer naar kan kijken en steeds iets nieuws ontdekt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anneriek,

      Bedankt voor je feedback! We vonden het erg moeilijk om een opstelling te gebruiken in onze poster, dus door de caleidoscoop op de achtergrond te doen, hebben we ons toch een beetje aan de opdracht gehouden.
      Klopt, dat vonden wij eerst ook dat het zo leuk bij bèta studies paste, maar als we alles samen wilden doen (dus ook de opleidingen erbij), werd het te druk. Dus om bij het "less is more" principe te blijven, moest er toch wat uit. We hebben toen maar voor het lampje gekozen, omdat we het inhoudelijk toch ook wel goed vonden als de studies erbij stonden, want anders heb je misschien niet meteen de associatie met bèta opleidingen erbij.
      De link naar de website had achteraf inderdaad wel wat extra aandacht kunnen krijgen. We hebben ons vooral gericht op de vormgeving en indeling en toen we enigszins aan de tijd zaten, hebben we de link een beetje links laten liggen en het er gewoon bij opgezet. Dit is achteraf misschien niet de beste keuze geweest, maar het is zeker iets wat we kunnen meenemen voor de volgende keer.

      Groetjes!

      Verwijderen

  2. Hoi Joyce en Masja,

    Jullie poster ziet er heel mooi en netjes uit.

    Ik vind het goed dat jullie ervoor gekozen hebben om alle bètastudies te promoten. Biologie is sowieso al een populaire studie, dus ik denk dat de 'opdrachtgever' blij is dat jullie de andere studies ook promoten.

    De slogan met de dubbele betekenis vind ik goed bedacht. Alleen doordat 'Make your future' in het wit staat en de ß in het zwart, lijkt het alsof het niet bij elkaar hoort. Misschien was het mooier als deze delen dezelfde kleur hadden, maar ik snap dat dat lastig is met de achtergronden.

    De achtergrond van jullie poster ziet er heel mooi uit. Leuk dat die van de caleidoscoop komt. Ik denk alleen niet dat de 5vwo leerlingen dat door zullen hebben, maar dat maakt ook niet veel uit. Ook vind ik het goed bedacht dat jullie een centrale compositie gebruiken, omdat het bij de caleidoscoop draait om symmetrie. Jullie hebben de opstelling dus op een originele en onopvallende manier in de poster verwerkt.

    Het idee om het lampje te gebruiken om te laten zien dat een bètastudie een goed idee is, vind ik leuk bedacht. Jammer dat het niet lukte om dit lampje in de poster te verwerken.

    Leuk ook om te zien hoe jullie proces is verlopen. Ik vind jullie keus om de letters geen schreef te geven goed. De titel had misschien nog iets boller gekund en jullie hadden het logo van de universiteit nog toe kunnen voegen.

    Het eindresultaat is een mooie, warme poster geworden.

    Groetjes,
    Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marieke,

      Bedankt voor je feedback!
      Dat is een goed punt over de verschillende kleuren van de slogan. We twijfelden zelf ook een beetje of het goed zou uitpakken, maar dezelfde kleur kiezen, dat was erg lastig gezien de drukke achtergrond.
      De andere puntjes die je noemt, zijn zeker dingen die we mee kunnen nemen voor een volgende keer.

      Groetjes Joyce

      Verwijderen
  3. Beste Joyce en Masja,

    Hier kan je niet omheen, dit is een poster om bètastudies te promoten. De slogan ‘Make your future β’ maakt het een krachtige poster, vind ik. De dubbele betekenis van bèta is ook leuk gevonden, hoewel ik me dat niet bedacht bij het bekijken van de poster. De centrale compositie pakt goed uit, daarmee pak je de focus. Ik denk dat jullie poster een duidelijk voorbeeld is van ‘less is more’. De weinige tekst zegt het allemaal. Vormgeving en inhoud sluiten op elkaar aan.

    Het doel was om atheneum 5 leerlingen enthousiast te maken voor bètastudies. Hoe hebben jullie met deze doelgroep rekening gehouden? Wat maakt dat deze poster voor atheneum 5 leerlingen geschikt is?

    De verschillende studies passen perfect in de cirkel door de gekozen letterafstand en het gebruik van kapitaal letters. Wat een verschil maken die kapitaalletters als je naar de vierde en vijfde proefversie kijkt. Het verloop in de lettergrootte in de titel maakt de poster inderdaad wat levendiger. Hoe zat het met de rechten van de afbeelding?

    Misschien dat de poster nog wel wat mist aan de herkenbaarheid van de universiteit/opleidingen. Een logo van de RUG of een andere verwijzing naar studeren aan de universiteit kan net wat meer de boodschap versterken.

    Prima keuze om andere tools te gebruiken waar jullie bekender mee zijn voor hetgeen wat jullie wilden maken. Werkten die tools goed? Verder hebben jullie je overwegingen duidelijk beschreven, waardoor het ontwerpproces inzichtelijk wordt. Ik zie ook dat jullie een aantal keuzes toch uiteindelijk laten vallen, zoals het lampje, omdat dat ervoor zorgde dat iets anders uit balans raakte. Dit illustreert heel goed hoe een ontwerpproces verloopt. Het is steeds weer van belang om rekening te houden met het doel en de doelgroep waarvoor je hebt gekozen.

    Hartelijke groet,
    Annelotte

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Annelotte,

      Bedankt voor je feedback! De slogan hadden we inderdaad krachtig bedoeld, om op die manier mensen enthousiast te krijgen voor de bèta studies. We hebben juist ook voor less is more gekozen om ons aan de doelgroep aan te passen. We dachten dat 5 vwo leerlingen waarschijnlijk nog niet heel erg bewust met hun studiekeuze al bezig zijn, en we wilden daarom ook maar zo weinig mogelijk tekst, zodat het aantrekkelijk wordt om de poster "helemaal te lezen", voor zover dat dus nodig is.
      De afbeelding die we hebben gebruikt is een foto gemaakt door Masja van de opstelling. Daardoor dachten we dat we die prima konden gebruiken. Wellicht heeft de ontwerper van de opstelling de rechten.

      De herkenbaarheid is inderdaad een puntje voor verbetering. Daar waren we inderdaad ook niet heel erg mee bezig. We waren vooral geconcentreerd om de poster goed vorm te geven, dat dat erbij in is geschoten. Op zich natuurlijk wel een belangrijk punt, want het is natuurlijk een promotie poster voor de bètastudies aan de RUG.
      De tools in powerpoint werkten voor ons heel goed. De tools die we gebruikt hadden (achtergrond weghalen, afbeeldingen croppen, typografie kiezen) waren allemaal duidelijk in het programma en daar had ik ook al ervaring mee, dus dat werkte voor ons prima. Masja heeft iets met Inkscape gedaan en dat werkte voor haar ook prima.

      Hartelijke groet,
      Joyce

      Verwijderen