donderdag 3 maart 2016

Get the catfish!


Ietsjes later dan gepland, maar hier is ie dan: onze flyer voor veilig internet gebruik! Samen met Marloes, Marieke en Anneriek hebben we een flyer gemaakt om jongeren bewust te maken van het fenomeen Catfishen.

1. Probleemanalyse
Het doel van onze flyer is om jongeren duidelijk te maken hoe ze een catfish kunnen herkennen en wat ze moeten doen als ze met een catfish te maken hebben. De doelgroep is dus jongeren.
Wij vinden het belangrijk om jongeren hierover te informeren, omdat steeds meer jongeren bedrogen worden op internet door catfishes. Op de flyer moet de volgende informatie komen te staan:
- Wat is een catfish
- Hoe herken je een catfish?
- Wat te doen bij het spotten van een catfish?
2. Ontwerp
Ons eerste idee was om een grote katvis (letterlijk combi van een vis en een kat) te maken met daarin een pakkende titel. Op de rest van de poster wilden we de drie onderwerpen bespreken (wat is een catfish? Hoe herken je een catfish? Wat doe je met een catfish?).
Daarna bedachten we om de drie onderwerpen in tekstballonnen te plaatsen, zoals je ook ziet bij Whatsapp en Facebook Messenger. We hebben hiervoor gekozen omdat catfishen via dit soort media gebeurt.


Toen we verder gingen nadenken over dit idee, bedachten we dat het leuk is om de hele flyer als een smartphone te maken. Een smartphone is heel herkenbaar voor jongeren en trekt dus direct hun aandacht. Op het scherm van de smartphone zie je dan een whatsappgesprek met de drie onderwerpen.

Omdat we dachten dat het moeilijk zou zijn om een catfish zelf te maken, hebben Joyce en Marieke allebei een catfish getekend.


3.       Realisatie
Omdat ons idee heel duidelijk is, konden we direct aan de slag met ons ontwerp. We hebben ervoor gekozen om de smartphone zo realistisch mogelijk te maken. Hierdoor hoefden we ook niet lang na te denken over kleurgebruik en lettertypes. De symbolen hebben we gevonden via Google, waarbij we gefilterd hebben op onbeperkt gebruiken, delen en aanpassen.  We hebben ervoor gekozen om de tekstballonnen in groen en wit te maken, omdat dit bij Whatsapp ook zo is.

Progressie design catfish:



Progressie design flyer:

5. Evaluatie
Wij zijn erg tevreden over onze flyer. Het idee van de smartphone spreekt onze doelgroep erg aan. Daarnaast bevat de flyer ook genoeg informatie over catfishen. De informatie wordt op een leuke manier gepresenteerd, waardoor de jongeren de tekst ook echt zullen lezen. Het doel van deze flyer om jongeren duidelijk te maken hoe ze een catfish kunnen herkennen en wat ze moeten doen als ze met een catfish te maken hebben, hebben we dus bereikt.
Doordat we ons idee goed uitgedacht hebben, konden we eigenlijk al onze ideeën uitvoeren. Daarnaast hebben we de taken goed verdeeld, waardoor we binnen de tijd zijn gebleven die voor deze opdracht stond.
De ordening in ontwerpstappen heeft ons deels geholpen. Vooral de eerste twee stappen: de probleemanalyse en het ontwerp, hebben we goed uitgedacht. Hierdoor ging de realisatie ook vrij gemakkelijk.

8 opmerkingen:

  1. Hoi Joyce, Marieke, Anneriek en Marloes,

    Jullie flyer over catfishen trok mijn aandacht, want ik wist niet wat een catfish eigenlijk was. Na het lezen van jullie flyer werd het me duidelijk en bleek ook dat ik hier al wel over gehoord had. De opsomming over hoe je een catfish kan herkennen, vind ik ook handig. Jullie maken het daardoor heel concreet. Door een smartphone en een vormgeving à la WhatsApp te gebruiken, proberen jullie aan te sluiten bij de belevingswereld van de doelgroep. Slimme keuze, ook omdat het via dat soort media plaatsvindt. Daarmee kan je ook de herkenbaarheid van catfishen voor jongeren vergroten. Jullie zijn over het algemeen tevreden met de flyer (Marloes iets minder lees ik op haar blog) en lichten dat ook toe met verbeterpunten. Vooral de eerste twee stappen in het ontwerpproces hielp jullie om verder vlot te werken.

    Ik heb verder een paar opmerkingen/vragen/suggesties voor jullie:

    - De opbouw van het verslag in de verschillende ontwerpstappen werkte voor mij heel goed. Daardoor heb ik een goed beeld gekregen van jullie aanpak. Voor de probleemanalyse: om welke leeftijdsgroep gaat het precies?

    - Bij de evaluatie gaan jullie op aspecten in die beter zouden kunnen en geven jullie je kijk op hoe de flyer het doel bereikt. Dat vind ik heel goed, maar het zou mooi zijn als jullie de conclusie ook kunnen onderbouwen met meningen van de doelgroep zelf. Daar gaat het namelijk om bij de evaluatie. Hebben jullie het eindresultaat (een summatieve evaluatie) of een tussenversie (een formatieve evaluatie) aan iemand anders laten zien, een medestudent bijvoorbeeld? Wat voor vragen zou je ze willen stellen om te achterhalen wat ze van het ontwerp vinden en of ze vinden dat ze voldoende zijn geïnformeerd? Daarmee kunnen jullie achterhalen of het ontwerp de doelgroep aanspreekt en of het doel echt bereikt wordt.

    - Hoe zouden jullie de flyer willen implementeren?

    - Ik vind de telefoon best realistisch geworden. Slimme truc om alles met een paar graden te roteren. Met wat extra schaduw bijvoorbeeld zouden jullie nog meer diepte kunnen aangeven. Dit geven jullie zelf later ook al aan als verbeterpuntje (op de blog van Anneriek).

    - Waarom waren jullie niet tevreden met de eerste catfish? En waarom hebben jullie uiteindelijk de tweede tekening gebruikt? Ik vind het jammer dat de afbeelding van de catfish zo klein is. Het past nu bij de vormgeving van een WhatsApp gesprek, maar het valt nu niet zo op, aangezien er ook veel tekst aanwezig is. Ik vind het een erg sterke afbeelding.

    - Denk aan het gebruik van komma’s. In het eerste stukje kunnen de komma’s weg.

    - Het is best een lange lijst met punten hoe je een catfish kan herkennen. Ik denk dat een aantal punten misschien wel samen kunnen (punt 3 en 10, punt 1 en 11, punt 4 en 8).

    - De uitlijning bij de opsomming is niet helemaal recht aan de linkerkant van de tekst.

    - De drie vragen vallen nu niet heel erg op. Ook dit past bij de WhatsApp vormgeving. Voor de zichtbaarheid van jullie boodschap zou ik het denk ik wat groter en opvallender hebben aangegeven, omdat er in verhouding best veel tekst bij elkaar staat.

    - Hebben jullie ook nog gebruik gemaakt van digitale media om op afstand te werken? Of hebben jullie dat anders aangepakt?

    Hopelijk kunnen deze punten jullie verder helpen bij het ontwerpproces van de volgende opdracht.

    Groeten,
    Annelotte

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Annelotte,

      Bedankt voor je feedback! Leuk om te lezen dat onze flyer in ieder geval voor jou als enigszins bruikbaar was! We dachten dat mensen het idee achter catfish wel wisten, maar niet dat het fenomeen ook echt een naam heeft. We hebben ons vooral proberen te richten op jongeren, omdat we het idee hebben dat het daar vooral speelt. Een programma op MTV met dezelfde naam richt zich vooral op jongeren als slachtoffer/dader (mensen die online contact met elkaar hebben met elkaar in het echt te alten ontmoeten, zodat ze zeker weten dat ze met de persoon praten waarvan ze denken dat ze mee praten. In 9 van de 10 gevallen gaat het om een catfish). Daaruit leiden we af dat het veel speelt bij jongeren (in ieder geval in Amerika). De jongeren waarop we ons richten, vallen dan in de leeftijd van onder 21 jaar.

      Dat is een interessant aspect wat je noemt! We hebben het niet aan onze doelgroep voorgelegd, maar dat zou wel een goed onderzoekje zijn om te kijken of het idee dat wij hebben van het wereldje van jongeren, overeenkomt met de werkelijkheid.

      We zouden de flyer kunnen verspreiden via social media, omdat dit erg populair is onder jongeren, maar ook een papieren versie op middelbare scholen, zodat zo veel mogelijk jongeren bereikt kunnen worden.

      De eerste catfish vonden we toch een beetje "te gefotoshopt". Om het meer een eigen twist te geven, hebben we er voor gekozen om zelf een ontwerp te maken. We hebben voor de tweede catfish gekozen, omdat die de meeste groepsleden aansprak (het is wat simpeler, maar toch duidelijk). Het plaatje is nu inderdaad wat weg gevallen in de poster, dat is zeker jammer. We wilden het aanvankelijk gebruiken om de aandacht er mee te trekken en dus erg groot op de flyer te zetten, maar dan vonden we het lastig om de tekst er op een leuke manier er bij te zetten, zonder dat het te statisch zou worden.

      Er is inderdaad veel tekst, en samenvoeging van een aantal punten is eigenlijk best een slimme actie! We hadden deze tekst al snel voor ogen wat we op de flyer wilden, maar toen het er op stond werd het wel een beetje veel. We dachten dat we het niet minder konden maken, maar een aantal punten samenvoegen die betrekking hebben op elkaar, is een goed idee waar wij niet op zijn gekomen.

      We hebben de tijd na het college gebruikt om samen te brainstormen over een onderwerp en hoe we het aan wilden pakken. Daarna hebben we een taakverdeling gemaakt en hebben we elkaar via digitale media op de hoogte gehouden van alles. We hebben een groepsapp om makkelijk snel met elkaar te praten en we hebben een document op google Docs aangemaakt om er makkelijk allemaal in te kunnen werken, zonder telkens naar elkaar op te hoeven sturen. De aanpassingen van het ontwerp werden ook telkens via WhatsApp verstuurd, zodat de groep er feedback op kon geven.

      Groetjes Joyce

      Verwijderen
  2. Hoi Joyce, Marieke, Anneriek en Marloes,

    Ziet er gezellig uit die poster van jullie! Leuk plaatje van een kat en vis in 1. Waarom hebben jullie dit plaatje maar zo klein gehouden? Ik denk juist dat het jongeren aan zou kunnen trekken, denken jullie niet?

    Ik vind het idee van een telefoon als 'ontwerp' leuk bedacht, grappig ook dat je whatsapp hebt gebruikt als scherm om het weer te geven. Wat ik jammer vind is dat er een strook achtergrond om de telefoon heen zit, hierdoor wordt het vlak wat je nog kunt gebruiken voor tekst kleiner. Waarom hebben jullie ervoor gekozen om op een A4 de hele flyer te maken? Zijn jullie er niet bang voor dat de hoeveelheid tekst een jongere afschrikt?

    Voor de tekst het volgende; hebben jullie er bewust voor gekozen om veel tekst weer te geven? Hadden jullie er eventueel ook voor kunnen kiezen om alleen de belangrijkste tekst weer te geven en voor de rest te verwijzen naar bijvoorbeeld een internet pagina voor meer informatie? Dat sluit ook aan bij jongeren toch?

    De groeten!
    Wypkelien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Wypkelien,

      Bedankt voor je feedback!
      Het plaatje is nu inderdaad wel erg klein uitgevallen, wat in het begin ook niet ons idee was. We wilden eerst juist het plaatje erg groot in beeld, omdat we dachten dat het zeker de aandacht zou trekken. We vonden het moeilijk om dan de tekst er een beetje leuk bij te zetten, zonder dat het al te statisch en te standaard poster lay-out zou worden. Toen kwam als tussenidee om tekstballonnetjes te gebruiken voor de tekst en later op het smartphone idee, en toen werd het lastig om het plaatje nog ergens groot af te beelden.

      Het idee van een achtergrond was bedoeld om de poster meer dimensie te geven, zodat het leek dat de telefoon echt op een tafel ligt. Hierdoor hebben we inderdaad minder ruimte voor de tekst en daardoor lijkt de hoeveelheid tekst wel erg veel. We hadden de tekst van te voren al bedacht wat we er op wilden (voornamelijk de kopjes) en we wilden de tekst verder wel zo weinig mogelijk houden. We vonden erg veel manieren om een catfish te herkennen, waardoor het nu een beetje vol lijkt. We wilden aanvankelijk wel verwijzen naar een site, zodat er minder tekst op zou hoeven, maar we hebben meerdere sites gebruikt voor onze informatie, dus verwijzen naar één site was lastig. Maar dat zou zeker inspelen op de jongeren, dus het was ook zeker een optie geweest als we één duidelijke site hadden gebruikt.

      Groetjes!

      Verwijderen
  3. R. Schaake9 maart 2016 03:14

    Heey Anneriek, Marieke, Joyce en Marloes.

    Vind het goed bedacht dat jullie de tekst in een telefoon gezet hebben aangezien catfishing vaak via dat soort media gebeurd. Leuk idee.

    Jullie doelgroep is jongeren en denk dat dit ontwerp ze aanspreekt. Hebben jullie nagedacht hoe jullie deze flyer dan zouden verspreiden? In scholen of via sociale media zelf?

    Op een van jullie schetsen zie ik dat jullie de telefoon heel groot gehouden hebben zonder achtergrond. Waarom vonden jullie het beter wanneer er een achtergrond in zat?
    Door er een achtergrond op te maken houd je minder plek over voor tekst.
    Nu staat er best veel tekst en informatie in een vrij klein kader. Denken jullie niet dat dit jongeren afschrikt? Misschien konden jullie voor sommige informatie verwijzen naar sites.

    Jullie waren niet tevreden over de eerste catfish, daarna hebben jullie er twee getekend. Waarom hebben jullie uiteindelijk voor de onderste gekozen?
    Ik vind de tekening erg goed gelukt, een echte combinatie van een cat+fish. Vind het jammer dat de tekening van de catfish niet goed te zien is in de flyer. Ik denk dat dit ook wel de aandacht zou trekken van jongeren. In jullie eerste ontwerp had de catfish wel een grotere rol, maar dit hebben jullie bewust aangepast. Vinden jullie dat hij zo wel tot zijn recht komt?

    Wat ik me ook afvroeg, hoe zijn jullie bij dit onderwerp gekomen?
    En denk je dat zo’n soort flyer ook voor volwassenen nodig is tegenwoordig? Of zijn puur jongeren de doelgroep van catfishing?

    Groetjes, Romy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Romy,

      Bedankt voor je feedback!
      We hebben er voor gekozen om er toch een achtergrondje bij te doen, zodat het wat meer een 3D-vorm zou krijgen (dat de telefoon op tafel ligt en daardoor meer diepte krijgt). Achteraf had het inderdaad misschien niet gehoeven, want dan zonder zouden we inderdaad meer ruimte hebben voor de tekst.
      De hoeveelheid tekst is misschien wat veel, maar we hebben het geprobeerd ordelijk er op te zetten door de verschillende tekstballonnetjes. Aanvankelijk was het idee er wel om te verwijzen naar een site, maar we hebben de informatie van verschillende sites gehaald, dus om een link naar één site er op te zetten, was geen optie.
      We zijn bij dit onderwerp gekomen, door eerst meerdere problemen met onveilig internetgebruik te zoeken, zodat we een idee hadden wat er allemaal speelt. We kwamen eerst op sexting en veilig internetten voor ouderen, maar we vonden die een beetje te voor de hand liggend (ook omdat we erachter kwamen dat de onderwerpen niet meer origineel waren in de "klas"). Toen kwamen we langs het fenomeen catfishen en toen dachten we aan het MTV programma en dat er (in ieder geval in Amerika) toch veel aan catfishing gedaan wordt. Ook gezien de populariteit van dit programma, vonden we dit een geschikt onderwerp voor onze flyer. In het programma komt duidelijk naar voren dat vooral jongeren slachtoffer en dader zijn van catfishen (of dit komt omdat het programma vooral gericht is op jongeren), vandaar dat wij ons hebben gericht op jongeren. Als er uit onderzoek blijkt dat het ook een fenomeen is onder volwassenen, dan zou dit uiteraard ook toegepast kunnen worden voor een volwassener publiek.

      Groetjes Joyce

      Verwijderen
  4. Hoi Anneriek, Marieke, Joyce en Marloes,

    Ik vind het idee van een smartphone erg leuk, een goede manier om de aandacht van jongeren te trekken. Jullie schrijven dat jullie hebben gekozen voor een houten achtergrond van de smartphone om te suggestie te wekken dat deze voor je ligt. Zou het ook een idee zijn om juist helemaal geen achtergrond te doen en alleen de smartphone af te beelden. Je kunt de smartphone dan ook vasthouden. Hebben jullie hier over nagedacht?

    Het idee van een katvis vind ik leuk gevonden. Ik vind het alleen jammer dat deze zo slecht te vinden is op jullie flyer. Waarom hebben jullie ervoor gekozen om deze zo klein te maken? Ook door de groengele kleur valt hij niet erg op. Had een meer contrasterende kleur (rood) niet deze afbeelding meer kunnen laten opvallen?

    Ik vind het goed dat jullie ook de katvis van internet laten zien, die het niet is geworden. Jullie maken zo goed duidelijk hoe het ontwerpproces verliep.

    Groetjes,
    Marjolein

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marjolein,

      Bedankt voor je feedback! Zonder achtergrond was inderdaad ook een leuk idee geweest, daar hebben we niet aan gedacht. Goeie!

      We wilden de katvis inderdaad ook eerst groter afbeelden, maar vonden dat het dan niet meer in het thema van whatsapp past, wat we juist wel weer goed bij het onderwerp vonden. Om hem daarom maar niet helemaal weg te doen, hebben we er voor gekozen om 'm kleiner af te beelden.
      De combinatie van de kleuren is inderdaad een detail die we i.v.m. de tijdlimiet over het hoofd hebben gezien. Hij past nu goed bij het ontwerp van de flyer, maar misschien is iets te, waardoor het wegvalt. Een andere (contrasterende) kleur zou wellicht wel helpen om 'm wat meer tot zijn recht te doen komen. Op die manier zou de katvis misschien ook beter opvallen als ie zo klein is. Goeie tip!

      Groetjes Joyce

      Verwijderen