woensdag 16 maart 2016

Exhibit: "Ben jij in balans?"

Voor de volgende opdracht moeten we een opstelling ontwerpen met de volgende criteria:
- Thema: centrale theorie uit je vakgebied 
- Vormgeving: kubusvorm van 1m x 1m x 1m
- Budget: €1000,-
- Doelgroep: HAVO-niveau

Aangezien het thema erg breed is, was het even zoeken naar een geschikte centrale theorie uit mijn vakgebied (biologie). Al snel kwam ik met het idee van de energiebalans en ik kreeg meteen wat ideetjes wat ik er mee kon doen. Na enig overleg met de docent, bleek dit een goed en leuk idee, dus ik ben benieuwd wat jullie er van vinden! Hier komt ie:

Ben jij in balans?
Ik heb een opstelling bedacht die is geïnspireerd op de theorie van energiebalans. Deze theorie stelt dat als je even veel energie inneemt (in je voedsel) als dat je verbruikt (door bewegen) je lichaamsgewicht stabiel blijft. Wanneer je deze balans verstoort (bijv. meer eten en minder bewegen) het lichaamsgewicht ook kan veranderen (in dit specifieke geval zal het lichaamsgewicht toenemen). 
Een overzicht van de theorie over energiebalans .
Context
Dit onderwerp sluit aan bij de actualiteiten, omdat de laatste tijd veel aandacht wordt besteed aan gezond leven, omdat er wereldwijd steeds meer mensen met obesitas zijn. Ik denk dat veel mensen dus wel al een idee hebben hoe het werkt, maar nog niet wat het theoretische framework erachter is en hoe dit dan precies in zijn werk gaat. Ik wil dit op een leuke, enigszins spelende, manier overbrengen.

Opstelling
De opstelling zal bestaan uit een aantal interactieve touchscreens. Wanneer je met de opstelling begint, zal je eerst jezelf nabouwen. Er is een virtueel model te zien die je een geslacht kunt geven, haarkleur en huidskleur en die je kunt meegeven wat hij/zij gemiddeld op een dag inneemt aan voedsel (er zullen meerdere voorbeelden verschijnen met voedsel en hun energie in kcal) en hoeveel diegene sport per week.

Vervolgens berekent het programma hoe je er uit ziet op basis van deze gegevens (overgewicht of ondergewicht of gezond) en zal het bijbehorende model laten zien. Er zal dan een klein venster in beeld komen met uitleg over energiebalans (gebaseerd op hun gegevens). 
Daarna zal er een vraag komen hoe ze denken dat ze er in de toekomst uit zullen zien als ze zo doorgaan en daar kunnen ze een plaatje aanklikken die ze verwachten (quiz) en vervolgens kunnen ze aan de slag om hun beeld aan te passen. Ze kunnen het poppetje eten geven (gezond en ongezond) en activiteiten laten uitvoeren (chillen op een stoel en sporten). Hierdoor kunnen ze met de energiebalans van het poppetje spelen en de impact van de verschillende onderdelen zien op “hun” lichaamsgewicht. 


Idee van poppetje laten aankomen of afvallen aan de hand van het spelen met de energiebalans.
Doordat er meerdere touchscreens zullen komen, zal er ook een interactie tussen de bezoekers kunnen ontstaan. Op deze manier zouden de ideeën van de bezoekers met elkaar uitgewisseld kunnen worden en dit zou het experimenteren met de energiebalans alleen maar meer kunnen stimuleren (steeds dikker maken, of juist zo dun mogelijk maken). 
Wanneer het poppetje een uiterste heeft bereikt (morbide obesitas of extreem ondergewicht) zal er een melding in het scherm komen te staan dat de energiebalans is doorgeschoten en dat ze een waarschuwing krijgen dat ze er iets aan moeten doen en niet zo door kunnen gaan. Het poppetje dood laten gaan, zou te overdreven zijn, dus er moet een maximum en minimum komen op het gewicht/uiterlijk van het poppetje. 

Afhankelijk van de prijzen van de tablets, zouden er twee schermen aangeschaft kunnen worden. De tablets hoeven niet heel geavanceerd te zijn; zolang je er het spel maar mee kunt spelen. Hierdoor zullen twee tablets nog wel binnen het budget vallen. De kosten van het maken van het spel is mij nog onbekend, maar ik neem aan dat het niet enorm duur zal zijn, waardoor het geheel nog binnen het budget valt. De opstelling moet de aandacht trekken door middel van de weegschaal die ook in het begin van deze blog is gebruikt. Deze hoeft niet erg groot te zijn, want het moet binnen de kubusafmetingen passen. De balans mag eventueel van karton zijn, mocht het niet uitkomen met het budget. 

Hieronder een schets van hoe ik de opstelling voor me zie:
Overzicht van de opstelling. De balans zal in het midden staan om de aandacht te trekken, maar de opstelling is vooral gericht op de animaties op het scherm. Voor het gemak zijn er twee schermpjes te zien; een mannelijke versie en een vrouwelijke versie. De pictogrammen naast de modellen geven de acties weer die je met de modellen kunt doen; sporten vs. luieren op een stoel, ongezond (hamburger) eten vs. gezond (salade) eten. 

Het idee van de kubus is niet meer te herkennen op deze manier, maar ik heb het begrip kubus ruim opgevat. Onze docent zei dat hij een kubus heeft genoemd, omdat hij die ruimte over heeft, maar dat betekent niet dat het per se een kubus moet zijn. Deze opstelling is niet groot, en past dus prima op een plekje van 1 meter bij 1 meter. 

Tot zo ver dus mijn opstelling! Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden en of jullie nog tips of aanmerkingen hebben! :)

6 opmerkingen:

  1. Hoi Joyce,

    Je exhibit over de energiebalans sluit heel erg aan op de belevingswereld van de bezoekers. Iedereen heeft hiermee te maken. Daarnaast is het inderdaad een relevant thema dat momenteel speelt en altijd relevant blijft.

    De inhoud en de vorm van de exhibit heb je kort en duidelijk besproken en is voor mij goed duidelijk geworden. Ook de theorie over de energiebalans is helder. Wat zou je de bezoeker voor informatie willen geven over de energiebalans, wanneer dat in een klein venster in beeld wordt gebracht? Ik denk dat je de vorm van de exhibit misschien nog wat verder had kunnen toelichten. Waar zouden de tablets staan? Is daar een stelling voor nodig? Staat de weegschaal ergens op? En zijn de voetbal en de hamburger echt? Of laat je de weegschaal op een poster op de muur terugkomen, bijvoorbeeld? De uitwerking van het spel ziet er goed uit. Als ik dit lees dan zou ik het zo kunnen spelen en is de bedoeling me ook duidelijk. Alleen bij het gedeelte van de quiz begreep ik niet helemaal wat er verder met je gekozen toekomstbeeld gebeurt. Krijg je dat later nog een keer te zien?

    Je wilt op een spelende manier het thema energiebalans aan bod laten komen en overbrengen hoe de energiebalans precies in zijn werk gaat. Je hebt het ook over het theoretisch framework dat erachter ligt. Wat is dat precies? En wat wil je dat een bezoeker daarover leert, is het echt gericht op leren van kennis of gaat het meer om bewustwording van je voedings- en bewegingspatroon? Je zou het doel nog explicieter mogen verwoorden wat mij betreft. De taxonomie van Bloom kan daar wellicht ook bij helpen. En had je nog een keuze gemaakt in een overdrachtsstijl? Ik zie dat je ook interactie laat terugkomen in het ontwerp, daar zit een stukje van het sociaal constructivisme (leren van en met elkaar) in, denk ik.

    Ik durf ook niet precies te zeggen wat het kost om een spel te maken. Het zal ook afhangen wat voor speciale functies erbij moeten zitten. Toch denk ik dat de kosten van het maken van een spel nog best hoog kunnen zijn. Samen met de twee tablets vermoed ik dat het budget van 1000 euro misschien nog wat krap is. Aangezien je ook misschien nog kosten hebt voor de weegschaal en het materiaal waarop de tablets staan of liggen.

    De tekst op je blogpost is centraal uitgelijnd. Wat was je reden daarbij? Voor het leesgemak zou ik het denk ik eerder links of links en rechts uitlijnen. Verder vind ik het goed dat je ruimer dan de vorm van een kubus hebt gedacht, wat aangeeft dat je (letterlijk) buiten de kaders denkt.

    Groet,
    Annelotte

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Annelotte,

      Bedankt voor je feedback. Zo ver had ik inderdaad nog niet nagedacht toen ik dit publiceerde. De weegschaal zal inderdaad op een verhoging moeten staan en de tablets ook in een of andere houder. De weegschaal kan ook op een poster komen te staan, als dat beter in het budget past. Ik heb namelijk onlangs met een game designer gesproken en daar bleek dat het ontwikkelen van een spel best duur is (tussen €6000,- en €9000,- ), dus eigenlijk is mijn hele idee al geen optie meer. Dus elk dingetje waar ik op kan besparen, zal fijn zijn.
      Het gekregen toekomstbeeld zou je kunnen gaan veranderen door dat poppetje te laten sporten en gezonder laten eten. Je krijgt een poppetje te zien wat slaat op de bezoeker en met dat poppetje kunnen ze verder mee spelen om hem gezonder of minder gezond te maken.

      In een uitleg erbij wil ik de theorie achter de energiebalans uitleggen. Dus het verhaal van energie dat je uit je voedsel haalt (wellicht met koolhydraten, eiwitten en vetten verhaal) en de verschillende manieren van energie verbranden.

      Ik heb het centraal uitgelijnd omdat het bij het typen erg overzichtelijk was, maar ik zie nu achteraf dat het voor het lezen wat minder is. Daar zal ik bij de volgende keer rekening mee houden.

      Groet,
      Joyce

      Verwijderen
  2. Hoi Joyce,

    Je hebt een leuke opstelling gemaakt met een theorie uit de biologie die veel mensen aanspreekt. Ook zonder je uitleg zullen veel mensen al wel wat weten over de energiebalans.

    Mijn eerste vraag is dan ook hoeveel informatie je verder nog bij de exhibit geeft. Je vertelt dat bezoekers informatie krijgen aan de hand van hun gegevens. Vertel je daarnaast ook nog iets over het ontstaan van deze theorie?

    Doordat de bezoekers zelf een poppetje kunnen maken en daarbij voeding en activiteiten selecteren, krijg je een echt SIMS-idee. Ik denk dat veel jongeren dit aanspreekt. Welke leeftijd was je doelgroep? Jonge kinderen zullen misschien denken dat haarkleur ook invloed heeft op de energiebalans, omdat je dit ook kunt selecteren.

    Je vertelt ook dat de bezoekers interactie met elkaar kunnen aangaan. Dit klinkt heel leuk, maar wat kunnen ze dan precies doen?

    De bezoekers zullen op een speelse manier veel leren over de energiebalans. Daarnaast vind ik het goed dat je waarschuwingen geeft bij extreem onder- en overgewicht. Zeker voor jongeren is dit belangrijk.

    Groetjes,
    Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marieke,

      Bedankt voor je feedback! Ik wil inderdaad de theorie wat verder uitleggen. Eventueel met meer informatie over energie (het eiwitten, koolhydraten en vetten verhaal) en de verschillende manieren van verbranden (vertering, sporten etc.) zodat het toch wat extra informatie geeft.

      Het SIMS-idee wilde ik ook inderdaad nabootsen! Doelgroep is HAVO-niveau, wat op zich nog een breed publiek is. Ik heb me gericht op bovenbouw HAVO, zodat ik wel iets dieper op de stof in kan gaan (de theorie). Hopelijk denkt die doelgroep ook niet dat haarkleur er effect op heeft. ;) Dat was ook meer zodat de bezoekers zich kunnen identificeren met het spel, wat het persoonlijker en leuker maakt. Er zal wellicht een uitleg bij komen te staan dat dit er niet mee te maken heeft. De interactie is bedoeld om een discussie op te wekken over de effecten van voedsel en sporten. Dat ze, door een discussie of vergelijken, meer leren.

      Groetjes,
      Joyce

      Verwijderen
  3. Hoi Joyce,

    Leuk idee, ik denk dat het onderwerp de meeste bezoekers wel zal aanspreken!

    Naast de opmerkingen die Annelotte en Marieke al gegeven hebben vroeg ik me nog een aantal dingen af:

    De exhibit kan heel confronterend zijn. Stel dat een scholier een beeld van zichzelf te zien krijgt waarin staat dat hij veel te dik is en dat vervolgens de speler waar hij tegen speelt dit ook ziet, of andere scholieren. Wil je juist dat het zo confronterend is? Denk je dat dit niet juist tot pesten kan leiden ( in het extreme geval natuurlijk).

    Daarnaast vroeg ik me af hoe lang het spel zou duren? Hoe lang verwacht je dat een bezoeker bij de opstelling staat? En wat is eigenlijk je doelgroep? Of heb ik hier over heen gelezen?

    Nogmaals, leuk idee. Ik vind de weegschaal in je ontwerp juist sterk, zeker met de titel erbij, dus ik begrijp dat je deze graag terug wilt laten komen in je ontwerp.

    Groetjes,

    Marlieke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marlieke,

      Bedankt voor je feedback! Het kan inderdaad confronterend zijn, maar daarom juist ook erg leerzaam. Ik snap wat je bedoelt, maar als er kinderen zijn met overgewicht, zullen ze (waarschijnlijk) al gepest worden voor het spel. Het spel kan daarom juist ook wel een eye-opener zijn.
      Doelgroep is bovenbouw HAVO. HAVO omdat het in de opdracht stond (:P) en bovenbouw zodat ik de theorie uit kan leggen in iets meer details en dat het nog begrijpelijk is. In principe kun je zolang mogelijk bij de opstelling staan, maar ik ga er zelf vanuit dat als je zowel de extreem lichte als de extreem zware condities hebt gehad, de lol er wel een beetje af is. Daarom verwacht ik dat ze er maximaal 10 minuten bij zullen staan.

      Groetjes,
      Joyce

      Verwijderen