donderdag 10 maart 2016

Actief leren met "Versla de virussen!"



Game: Versla de virussen!

Het immuunsysteem wordt door examenleerlingen Havo en VWO vaak gezien als een lastig onderwerp. Wil jij op een leuke en ontspannen manier de verschillende onderdelen van de afweer leren kennen? Ga dan de strijd aan met elkaar in Versla de Virussen!
Doel
Het doel van dit spel is, zoals de titel als zegt: het verslaan van de virussen. Het is een soort interactief kaartspelletje waardoor de leerlingen de bezigheid als iets ontspannends zien en ze even een rustmoment tussen het leren door hebben. Om het spel nog wel educatief te houden, hebben we er een onderwerp aan gekoppeld dat werd aangegeven als een lastig onderwerp: het immuunsysteem. De verschillende onderdelen van het immuunsysteem komen hier in terug (denk bijvoorbeeld aan aangeboren immuunsysteem, adaptief immuunsysteem, cellulaire immuniteit, humorale immuniteit etc.), maar omdat de focus niet zal liggen op het onthouden van deze termen, zal het niet als studielast gezien worden. Doordat de leerlingen op een ontspannen manier met een lastig onderwerp bezig zijn, zullen ze onbewust nog wat leren van het spel of het zal een discussie oproepen aan het eind waardoor ze alsnog informeel over het onderwerp kunnen leren. Op deze manier wordt leren leuk!
Onderwijsvorm
Aangezien de leerlingen in het ochtendprogramma een lange zit hebben, wilden we ze aanvankelijk lekker even laten bewegen en rondlopen om even uit de sleur te breken. Als eerste kwamen we op het idee van een levend stratego gekoppeld aan hetzelfde onderwerp. Toen we dit idee gingen uitwerken met z’n allen, bleek al snel dat dit toch enige complicaties met zich mee zou brengen. Bij levend stratego heb je twee teams met een rangorde (een hoge kan een lage rangorde verslaan, en de laagste kan de hoogste weer verslaan). Toen we dit wilden vertalen in termen van de immunologie, bleek dat er in het immuun systeem makkelijk een rangorde te creëren was, maar voor het virus als tegenstander niet. Toen bedachten we dat we dan twee gelijke teams moesten maken (immuunsysteem 1 tegen immuunsysteem 2), maar dit vonden we dan weer niet realistisch genoeg, waardoor de leerlingen er juist een misopvatting van konden overhouden.
Om toch het bewegingselement er in te houden, hebben we vervolgens gevarieerd met een ander onderwerp voor levend stratego (voedselweb), het afleggen van een parcours gekoppeld aan een ander onderwerp (moleculen, eiwitten, cellen), maar ook dat was niet meteen doorslaggevend voor ons. Het idee van levend stratego (wedstrijdelement) en immuunsysteem bleef aan ons knagen.
Toen kwamen we op het idee van het spel “weerwolven” en dat te koppelen aan het immuunsysteem. Hierbij gaat het actieve aspect weg, aangezien dit spel zittend in een kring gespeeld wordt, maar het onderwerp in een spel wel goed tot uiting zou komen. We zouden het spel in een ander klaslokaal kunnen organiseren, waardoor ze nog even een stukje kunnen lopen tussendoor. Wat van cruciaal belang is, is dat de leider van het spel (de verteller) erg goed kan vertellen, waardoor het spel extra spannend wordt. Het verhaal en uitleg staat beschreven, dus dan zou het spel verder voor zich moeten spreken.
Dit idee sprak ons allemaal wel aan, dus werd het tijd om taken te verdelen. Joyce en Anneriek hadden als enige twee wel een redelijke kennis over het immuunsysteem, dus aan hun de taak om de karakters van het oorspronkelijke spel weerwolven om te zetten in onderdelen van het immuunsysteem. Lise kreeg als taak het verhaal van weerwolven te vertalen in het thema van het immuunsysteem en Masja zou zich bezighouden met de vormgeving van de kaarten. Uiteindelijk heeft Lise ook een deel van de vormgeving gedaan (voorkant van de kaarten) en heeft Masja zich nog bezig gehouden met de vormgeving van de spelregels. Het verslag werd in elkaar gezet door Joyce en Anneriek heeft een korte intro voor het spel geschreven.
Leersituatie
De leerlingen zitten in een kring en de verteller loopt rond buiten de kring. De spelregels staan verder duidelijk beschreven in het spel, maar het is de bedoeling dat elke leerling een karakterkaart krijgt. Deze kaart mogen ze niet aan iemand anders laten zien! Het doel van het spel is dat de gezonde cellen en immuuncellen de virussen verslaan, door verdachten aan te vallen. Als dit idee in het achterhoofd gehouden wordt, dan kan de begeleider/verteller er verder mee aan de slag, aangezien het complete verhaal in het spel zit en de spelregels ook.
Vormgeving
Voor de kaarten van het spel hebben we ervoor gekozen om hetzelfde formaat aan te houden als die van het originele spel weerwolven, ongeveer 8 cm bij 8 cm. Op het internet kwamen we een hele verzameling cartoonachtige plaatjes van cellen en virussen tegen. We konden ze gebruiken, want ze vallen onder de Creative Commons licentie. Lise heeft in de stijl van het plaatje van het virus de overige karakters ontworpen in Photoshop. Hierbij heeft ze geprobeerd bepaalde kenmerken van de cellen weer te geven (zoals de vorm die een macrofaag aanneemt tijdens fagocytose).  
De achtergrond hebben we simpel en strak gehouden, omdat de karakters al vrij druk waren. Bij de gezonde cel en het griepvirus hebben we gekozen voor een andere kleur achtergrond. Rood voor het virus (slecht!) en een beetje groenig voor de gezonde cel (goed!).
Verder wilden we de spelers een beetje informatie meegeven op het kaartje. Er staat dus een korte uitleg van het karakter op. Dit staat in een bruin kader dat dezelfde kleur heeft als de rand van de kaart. Zo is het geheel rustig en in evenwicht.
De achterkant van de kaarten heeft dezelfde strakke achtergrond als de voorkant, maar dan in een bruintint. Dit om het een geheel te laten zijn. We wilden graag de titel van het spel, ‘Versla de virussen’, op de achterkant hebben staan. Je ziet hieronder verschillende ideeën.
Het eerste ontwerp vonden we een beetje kinderachtig. Toen kwam de cartoon die je op het plaatje ernaast ziet in beeld. We vonden de bruintinten goed passen bij de achtergrond. Ook vonden we het plaatje goed passen bij het idee dat iedereen zijn ogen goed open moet houden om de virussen te vinden. Hier overheen hebben we toen de titel van het spel gezet met het woord ‘virussen’ in kapitaal en roodgekleurd zodat je duidelijk ziet dat de virussen slecht zijn en dat het spel daar om draait.
De spelers krijgen naast een karakterkaart ook een A4-blad met daarop alle karakters kort uitgelegd en ook het spelverloop. We vonden het mooi om dit passend op een A4 te krijgen, zodat je niet steeds je papier hoeft om te draaien. Dit heeft Masja gemaakt met Excel.
Eindresultaat
Kaarten voorkant:


Kaarten achterkant:



6 opmerkingen:

  1. Hoi Masja, Joyce, Anneriek en Lise,

    Jullie spel ziet er heel aantrekkelijk uit. Jullie hebben goed nagedacht over de vormgeving. Het onderwerp is ook goed, want ik denk dat veel leerlingen immuniteit moeilijk vinden. Wel vind ik het jammer dat het toch een zittend kaartspelletje is geworden. Ik vond het juist een goed idee om de leerlingen lekker te laten bewegen!

    Aan het gebruik maken van een bestaand spel zitten voordelen en nadelen. Zo is jullie idee iets minder origineel. Maar volgens mij hebben jullie het spel wel heel goed omgezet naar jullie eigen onderwerp. Zo weet je in ieder geval dat het spel werkt, dus dat is wel heel handig. Ik ken zelf het spel Weerwolven niet, dus ik weet niet hoeveel jullie spel er uiteindelijk op lijkt.

    Hebben jullie het spel ook getest? Of gingen jullie er vanuit dat het spel goed werkt omdat het gebaseerd is op een bestaand spel?

    Waarom hebben jullie de taakverdeling veranderd? Ik lees dat Masja eerst de vormgeving zou doen, maar dat uiteindelijk Lise een groot deel van de vormgeving heeft gedaan. Ik was benieuwd waarom dit zo gegaan is. De kaarten zien er mooi en duidelijk uit. Ik vind het ook goed dat op de kaarten een korte omschrijving staat.

    Jullie spel komt heel leuk over, maar ik vind de spelregels nog best moeilijk te begrijpen. Misschien omdat ik Weerwolven niet ken. Wat bedoelen jullie precies met overdag, avond en nacht? Ik kan me voorstellen dat dit bij Weerwolven heel logisch is, maar ik zie de link van een bepaald dagdeel met immunologie niet. De leerlingen zouden hier misschien ook verwarring door kunnen krijgen. Hebben jullie hier over nagedacht? En wat bedoelen jullie precies met 'ontwaken' ?

    Ik vind het wel heel goed dat je het spel met 8 tot 22 spelers kan spelen (ja toch?). Zo heb je veel mogelijkheden. Ook duidelijk dat het aantal kaarten dat je dan nodig hebt erbij staat.

    Ik vind dat jullie een erg leuk spel hebben gemaakt, waar de leerlingen veel van zullen leren. Ik ben dan ook erg benieuwd of jullie al een reactie hebben gekregen van 999 games! Zou leuk zijn als er meer met het spel gedaan wordt.

    Groetjes,

    Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marieke,

      Bedankt voor je feedback! Wij vonden het ook heel erg jammer dat we nu de leerlingen niet lekker kunnen laten bewegen, want dat leek ons ook wel fijn als we eerst een lange zit hadden gehad. Ik geeft toe dat we ook enigszins vast zaten aan het onderwerp van het immuunsysteem (we hebben andere onderwerpen overwogen, maar om één of andere reden waren we daar niet meteen zo enthousiast over als over het immuunsysteem) en dat vonden we erg lastig om te koppelen aan een actief spel.

      Klopt, ons spel is vrijwel hetzelfde als weerwolven, maar dan met andere karakters. Dus een voordeel is inderdaad wel dat we vrijwel zeker zijn dat het spel speelbaar is. De spelregels zijn inderdaad ook lastig als je het voor de eerste keer speelt (daar had ik ook last van toen ik Weerwolven voor het eerst speelde), maar het loopt eigenlijk vanzelf wel en dan is het prima te volgen. In het originele spel is er dag en nacht omdat de burgers op een gegeven moment gaan slapen (ogen dicht doen) en de weerwolven in het geheim hun gang kunnen gaan. Voor het originele spel heeft het dus zeker een toevoeging, maar bij onze adaptatie van het spel niet heel erg, behalve dat we natuurlijk een moment nodig hebben waarom de spelers hun ogen zouden sluiten. Daarom hebben we het dag- en nachtidee er maar in zouden houden, zodat ze hun ogen dicht zouden doen. Het is inderdaad niet de bedoeling dat ze een dag- en nachtritme gaan koppelen aan de immuuncellen, want dat is (naar mijn weten) niet het geval.

      Klopt, je kunt het spel spelen met 8 of meer mensen en maximaal 22. Dat vonden we zelf ook wel handig, want met ons eerste idee van een levend stratego, moest eigenlijk al de hele klas mee doen, en dan nog zou het krap worden. Dus dat we hier meer mogelijkheden mee hebben qua spelers, is mooi meegenomen! :)

      Ik ben ook erg benieuwd! Lijkt me heel gaaf als er iets mee gedaan wordt! Voor zover ik weet hebben we nog geen reactie terug, maar dan gaan we binnenkort maar even bellen, want ik vind het bijna zonde als er niks mee gedaan wordt :P

      Groetjes Joyce

      Verwijderen
  2. Hoi Joyce, Masja, Lise en Anneriek,

    Knap hoe jullie een bestaand spel hebben omgetoverd tot een educatief spel over het immuunsysteem, wat je met de hele klas kan spelen. Het ziet er erg goed en verzorgd uit. Jullie hebben veel aandacht besteed aan de vormgeving van het spel. Het spel is ook vrij eenvoudig te realiseren door de kaarten te printen en (eventueel) te plastificeren. In de middag na het examen zullen leerlingen met dit spel zeker even kunnen ontspannen. Ik vind het heel geschikt om te gebruiken bij de examentraining.

    Het immuunsysteem is een lastig onderwerp, maar waar ligt precies het probleem bij dit onderwerp waar jullie op inspelen? Zit dat in de termen van alle verschillende typen cellen van het immuunsysteem? Jullie zouden de probleemanalyse nog wel meer kunnen toelichten ter verantwoording bij het ontwerp.

    Het doel van het spel is me duidelijk, op een ontspannen manier met het onderwerp immuunsysteem bezig zijn. Wat willen jullie dat leerlingen onbewust leren van het spel? Ik zie in het Word document toch wel dingen terugkomen over leerdoelen van het spel (herhaling begrippen duidt op een leerdoel richting het niveau van kennis of begrip). Die leerdoelen zouden jullie nog specifiek, volgens de taxonomie van Bloom, kunnen formuleren.

    Welke onderwijs- of communicatiebenadering hebben jullie verwerkt in het spel?

    In de beschrijving op jullie blogs zie ik het ontwerpproces (veel ideeën!) en de taakverdeling duidelijk terugkomen, vooral de ontwerpfase ‘ontwerp’. De probleemanalyse zou wat mij betreft, zoals eerder genoemd, nog wat uitgebreid mogen worden. Hebben jullie het spel of andere elementen van het ontwerp ook getest?

    Wat stelt de afbeelding op de achterkant van de kaarten precies voor? Ik zie drie ogen. Stelt het een cel voor? De verkiezing (met pitches) van de regulatoire cel kan alleen in de eerste ronde, maar dat staat niet beschreven in de spelregels bij de eerste ronde. Voor de duidelijkheid zou ik het daar ook zetten.

    Ik vind het een goede keuze om elke speler het overzicht met de spelregels te geven. Als je het spel al kent, zal het sneller duidelijk zijn. Ook al ken je het spel, dan is het toch fijn als je de uitleg bij de verschillende rollen bij de hand hebt. De begeleider kan het speldoel van te voren ook nog aan iedereen kort uitleggen. In het spelverloop (Word document) kan denk ik nog duidelijker worden aangegeven welke stappen alleen in de eerste ronde plaatsvinden en welke in de overige ronden. Dat valt nu namelijk niet erg op in de tekst. Verder is het een compacte, heldere weergave van het spel en de achtergrond. En wel iets dat echt nodig is voor tijdens het spel, omdat het best ingewikkeld in elkaar zit. Daarom is het denk ik goed om jullie suggestie te volgen en nog niet de speciale rollen te gebruiken, wanneer het spel voor het eerst wordt gespeeld.

    Groeten, Annelotte

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Annelotte,

      Bedankt voor je feedback!
      Waar het probleem precies ligt, vonden wij ook nog lastig inschatten, omdat we ook niet zo veel inzicht hadden in wat VWO6 überhaupt allemaal behandeld met het immuunsysteem en hoe diep ze er op in gaan. Een survey zou wellicht voor wat opheldering kunnen zorgen en dan hadden we het nog wat specifieker kunnen aanpakken. We hebben ons nu vooral gericht op de verschillende onderdelen van het immuunsysteem (de cellen) en hun functie, omdat we dat zelf ook nog steeds wel lastig vinden. En aangezien dit een basis is voor de rest van de toepassingen van het immuunsysteem (auto-immuunreacties, allergie etc.), leek het ons een goed idee om dit meer aandacht te geven.

      We hebben het spel niet getest, omdat we er van uit gingen dat het spel sowieso wel speelbaar zou zijn, omdat het praktisch hetzelfde is als het originele spel weerwolven van Wakkerdam, maar dan met andere karakters. Het zou wel een goed idee kunnen zijn om het te testen om te kijken of de spelregels en de omschrijvingen duidelijk zijn.

      De achterkant is inderdaad een soort koppeling van 3 ogen, wat de nadruk legt op dat je elkaar goed in de gaten moet houden bij dit spel.
      Oh, dat is een goeie! Waarschijnlijk zaten we al zo in het onderwerp dat we dat over het hoofd hebben gezien, dus dat is inderdaad wel een goed idee om het er nog even in te zetten.
      Het idee van het uitdelen van de spelregels was ook zodat de leerlingen alle cellen en hun functies nog eens zouden zien, wat misschien (onbewust) zou helpen bij het informeel leren.

      Dat is ook nog een goede tip! Blijkt weer dat een pre-test wel handig is om zulke details er even uit te filteren om het duidelijker te maken. Het spel is inderdaad wel redelijk ingewikkeld, daarom hadden we ook bedacht dat het bij een eerste keer spelen het handiger is om inderdaad niet de extra karakters er bij te doen.

      Groetjes Joyce

      Verwijderen
  3. Hoi Joyce, Anneriek, Masja en Lise.

    Heb met plezier gelezen hoe jullie tot dit spel gekomen zijn. Tijdens college hoorde ik al dat jullie ook veel verschillende onderwerpen langs zijn gegaan. Dit was dus om te kijken of er ergens een actief spel mee gemaakt kon worden. Jammer dat dit niet gelukt is, maar ik denk dat dit een goed alternatief is.

    Is de oud-leerling in dit spel te verteller en spelleider? Wat is precies zijn rol in het spel?

    Vind het nu nog moeilijk om voor te stellen hoe dit spel precies te werk gaat. Ik heb Weerwolven 1 keer gespeeld en dat is al weer een tijd geleden. Als ik de speluitleg lees klinkt het nog wel ingewikkeld, maar ik denk dat veel spellen dit hebben als je alleen de regels leest. Meestal komt dat vanzelf wanneer je het speelt.
    Wel vind ik het overzichtelijk dat jullie voor iedereen een a4 hebben met de spelregels erop.

    Er is goed inhoudelijk over nagedacht, alle delen van het immuunsysteem vervullen een taak wat goed bij hun karakter past. Dit vind ik goed gedaan, zo kunnen de leerlingen op een simpele manier toch onthouden wat ze doen.

    Hebben jullie het spel ook getest? Wij hebben dit wel gedaan en liepen zo tegen best nog wat praktische problemen aan. Zoals de tijdsduur van het spel. Hebben jullie een idee hoelang jullie spel duurt?

    Jullie hebben gekozen voor het derde ontwerp voor de achterkant van de kaarten. Ik kon nergens vinden wat dat precies moet voorstellen. Het lijkt op iets met 3 ogen, is dit ook een virus? Want het griepvirus in jullie spel ziet er dan weer anders uit.

    Ben benieuwd hoe de leerlingen het vinden om te spelen, het lijkt mij in ieder geval leuk en leerzaam.

    Groetjes Romy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Romy,

      Bedankt voor je feedback!
      Klopt, we wilden eerst graag een actief spel, omdat het ons zelf ook wel fijn leek om even iets actiefs te doen na een lange zit. Helaas is dit dus anders uitgepakt, maar omdat het wel een gezellig en spannend spel is, denken we dat de leerlingen alsnog wel even ontspannen tussendoor.

      Ja, klopt. De oud-leerling is in principe de verteller, en die is ook meteen de spelleider. In de opdracht stond dat de oud-leerling de spelleider moet zijn, maar dat is bij ons eigenlijk de verteller, dus vandaar. We gingen er vanuit dat de kans groot was dat de oud-leerling het originele spel Weerwolven van Wakkerdam wel al eens had gespeeld (iedereen van ons groepje had dat spel al eens gespeeld, vaak al op de introdag), dus dachten we dat die oud-leerling het spel kon leiden door de verteller te zijn. In principe hoeft diegene ook alleen maar telkens het verhaal voor te lezen (het liefst natuurlijk nog op een beetje een spannende manier) en dan loopt het vanzelf wel.
      Klopt, ik vond het zelf de eerste keer ook een heel ingewikkeld spel, maar zodra je het spel gaat spelen en het verhaal volgt, dan loopt het vanzelf wel. Juist ook om die reden hebben we bedacht om de spelregels aan iedereen uit te delen, zodat het al ietsjes makkelijker zou zijn, maar de eerste keer zal het nog wel een beetje lastig blijven.

      Aangezien het spel eigenlijk volledig het oude spel is, maar dan met andere karakters, dachten we dat het spel wel speelbaar zou zijn en dat er niet zo veel problemen zouden zijn. Daarom hebben we (nog) geen test gedaan. Het originele spel duurt wel langer dan de tijd die er voor staat (was dat niet iets van 20 minuten?), namelijk 45 minuten, dus we verwachten dat ons spel ook zoiets zal duren.

      De achterkant is eigenlijk een soort koppeling van 3 ogen, wat de nadruk moet leggen op het feit dat het een spannend spel is en je goed iedereen in de gaten moet blijven houden. De cellen die we gebruikt hebben, zijn gebaseerd op deze ogen, dus we vonden het er wel leuk bij passen.

      Groetjes Joyce

      Verwijderen